måndag, januari 29, 2007

Religiositet ett överlevnadsvärde?

Ibland får man höra — ofta från apologeter som för en stund ikläder sig naturvetenskapens kappa — att religiositet är något nedärvt hos människan, något som sitter i hennes gener, därför att det religiösa förhållningssättet till världen skulle innebära ett överlevnadsvärde. Dessa apologeter har då exemplifierat med den styrka och tröst, som religionen förmår att skänka (troende) människor i tider av kris och sorg.

Men även om religiositet innebure en överlevnadsfördel, så är den dock ringa jämfört med den som vetenskaplighet innebär. Vetenskapen tillåter människan att förklara skeenden, att förutsäga kommande händelser och att handla framgångsrikt. Den gör att vi kan lättare kan tillgodose våra materiella behov, bota människor från sjukdomar, befria oss från irrationell fruktan och ångest et cetera.

Som positivismens grundare Auguste Comte skrev så handlar vetenskapen om "att veta för att förutse för att kunna". I själva verket utgör den vetenskapliga attityden den ultimata överlevnadsfördelen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du funderat på att religion bl a kan ses som människans första trevande försök att förklara världen, ett försök som så småningom ledde fram till det vi nu kallar vetenksap?
Dessutom verkar det vara så att åtminstone religionens sociala funktion har ett faktiskt överlevnadsvärde.
F ö gillar jag din blogg!

Grottis sa...

Hej gojo!

Religion som ett trevande försök att förklara världen? Nog har jag funderat på det. Men jag tror att det är en alltför intellektualistisk syn på våra förfäder. Bara för att vi just nu är så himla upptagna med att förklara allt mellan himmel och jord, betyder inte det att grottmänniskorna delade detta synsätt på världen.

Jag tror att religionens upprinnelse utgjordes av en önskan att kunna kontrollera naturen. Därför bestod den tidigaste religionen av offer och ritualer i (fåfänga) försök att blidka naturmakterna.

Religionens sociala funktion bildar säkert ett överlevnadsvärde. Detta hoppas jag kunna utveckla i en framtida bloggpost.

Kul att du gillar min blogg. Kommentera gärna mera.

Mvh,
Grottis

Anonym sa...

"Som positivismens grundare Auguste Comte skrev så handlar vetenskapen om "att veta för att förutse för att kunna". I själva verket utgör den vetenskapliga attityden den ultimata överlevnadsfördelen."


Men du, vad hände med hermeneutiken?

Positivisterna kanske kan dra fram statistik som visar hur många människor som begick självmord förra året, men ger positivismen något svar på varför dessa människor valde att avsluta sina liv?


Apropå religion:

"The struggle against religion is, therefore, indirectly the struggle against that world whose spiritual aroma is religion.

Religious suffering is, at one and the same time, the expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.

The abolition of religion as the illusory happiness of the people is the demand for their real happiness. To call on them to give up their illusions about their condition is to call on them to give up a condition that requires illusions. The criticism of religion is, therefore, in embryo, the criticism of that vale of tears of which religion is the halo. "

http://www.marxists.org/archive/marx/works/1843/critique-hpr/intro.htm