fredag, februari 09, 2007

Har du nyss lämnat kristendomen?

Då kanske Exkristen.se är något för dig. Exkristen.se är en helt nyöppnad webbplats för människor som av en eller anledning omorienterat sig i tillvaron och lämnat kristendomen. Kanske har de utsatt sin tro för kritisk granskning i förnuftets ljus eller drabbats av någon erfarenhet som starkt utmanat tron, t.ex. att goda människor sällan tycks få ut någon lön av Gud. Hursomhelst avser Exkristen.se att vara en resurs och ett stöd för dem som valt att gå en annan väg genom livet utan sin gamla kristna tro.

Sajten förklarar sig i egna ord vara "en mötesplats för människor som lämnat sin tro och som inte längre kan/vill söka svaret på livets frågor i religionen, ett bollplank för sökare och tvivlare samt en inspiratör och försvarare för kritiskt tänkande." De två sista leden i deklarationen indikerar att alla människor med ett genuint intresse för livsfrågorna är välkomna. Webbplatsen har också ett forum där livsåskådning och relaterade ämnen diskuteras.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"t.ex. att goda människor sällan tycks få ut någon lön av Gud." varför skulle något sådant överhuvudtaget motsäga kristendomen? Skulle Gud älska vissa människor mer än andra? Skulle goda gärningar vara något typ av jobb som man gör för lön?

"lämnat sin tro och som inte längre kan/vill söka svaret på livets frågor i religionen" Kristendomen handlar inte alls om svar på livets frågor....

Och jag tror knappast en sajt som helt flyter med strömmen med majoritetsreligionen i sverige är bättre inspiratör till kritiskt tänkande än kristendomen.

Anonym sa...

Jag är fortfarande kvar i den gamla statskyrkan Svenska kyrkan. Mest för att jag uppskattar och använder deras utlandstjänster de erbjuder i form av prisvärda övernattningar på sina gästhem i flera av världens storstäder där SKUT finns. Någon annan anledning till medlemskap än den rent profana behöver inte föreligga.


Veckans Newsweek tar f.ö. upp fenomenet med allt fler övergivna kyrkor i Europa.

Anonym sa...

prisvärda övernattningar? har du kollat vad du betalar i medlemsavgift? du skulle förmodligen kunna bo på lyxhotell för dom pengarna

Anonym sa...

"(...) inspiratör till kritiskt tänkande än kristendomen."

Du [Nineve] skulle kanske utöva lite "kritiskt tänkande" då du läser Renards hemsida...

"Skulle Gud älska vissa människor mer än andra?"

Han verkar ju inte älska några alls...

Anonym sa...

nineve: Ja, jag ger frivilligt ett tionde av min inkomst till den av Luther utformade Svenska kyrkan...

Naturligtvis betalar jag ingen kyrkskatt. Den dagen kyrkskatten blir hutlöst mycket så jag inte finner det värt att betala går jag ur. Begravningsavgiften får tas på mitt dödsbo. Bröllop blir såklart knepigare, men samboförhållanden är inte stigmatiserat i den här delen av världen längre. Tur att man har småländska gener i blodet som inte kommer från Bibelbältet.