lördag, februari 03, 2007

Åtta universella värden

Här är mitt förslag till grundläggande, universella värden, som tycks vara självklara eller i sig goda, alltså goda i kraft av sig själva, oberoende av något yttre:
  • liv
  • välbefinnande
  • kunskap
  • förnuft
  • lek
  • estetisk upplevelse
  • vänskap
  • kärlek
Åtminstone förefaller vår moraliska intuition att bejaka dessa värden. När man tar dem i betraktande, framstår de som omedelbart goda och rätta. Kan man realisera dessa värden i sitt liv, ja då har man också — genom att ha låtit alla människans huvudsakliga sidor bära frukt — förverkligat sig själv. Värdena är dessutom naturalistiska i den meningen att de beskriver tillstånd eller aktiviteter hos människor och relationer mellan dem. Översinnliga ting lyser med sin frånvaro.

Förmodligen är värdena i listan redundanta, så att ett eller flera kan härledas från några andra, exempelvis estetisk upplevelse från välbefinnande. Exakt vilka de icke-redundanta värdena skulle vara har jag dock ännu inte lyckats bestämma mig för. Jag får återkomma i ämnet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns moral, men den är inte universiell och gäller för alla människor som Rand m.fl. liberaler ville hävda.

Att våldtäktsmannens beteende nite accepteras, beror på att hans medmänniskor inte accepterar sådant beteende, han gör inget "fel" i någon annan bemärkelse.

Grottis sa...

En av delbetydelserna hos ordet "fel" är just att det är fel att utsätta någon för våld, hot, tvång, förnedring och lidande, som våldtäktsmannen gör.

Anonym sa...

Om du våldtar mig ligger det i mitt objektiva intresse att frigöra mig från ditt våld. Vad din eller andras moral säger om frigörelsen är ointressant, likaså hur jag trivs med tillvaron. Att andra i omgivningen reagerar beror på att de själva inte skulle vilja råka ut för samma sak, vilket man visar genom att straffa illgärningsmannen.

Min önskan kan vara subjektiv, men det ligger i mitt objektiva intresse att frigöra mig. Precis så förhåller det sig även med de värden du räknade upp på listan, man behöver inte moralisera över detta och räkna det som "mänsklig moralisk intuition". Ändras förutsättningarna för detta finns det heller inget behov av att sträva efter något av dessa värden.

Anonym sa...

Universella värden (revised):
- Ärlighet
- Mod
- Viljestyrka
- Ödmjukhet
- Artighet
- Lojalitet
- Vänskap
- Självständighet
- Glädje
- Skönhet

Grottis sa...

En sådan sak som artighet tillhör mer den sociala etiketten. Lojalitet och ödmjukhet är berömvärda egenskaper, visst, men har de den pondus som krävs för att utgöra verkligt grundläggande värden för det mänskliga livet?

Självständighet är däremot ett mycket gott förslag, tycker jag. Det kan man mycket väl hålla för att vara ett värde i sig.