torsdag, oktober 26, 2006

Om ni skulle konstruera en religion, hur skulle den då se ut?

Jag tänkte ställa en hypotetisk fråga, mest till mig själv, men även läsaren inbjudes att lämna ett svar i form av en kommentar. Därför riktar jag frågan till er alla.

Anta att ni fick fria händer och obegränsat med resurser för att konstruera en helt och hållet ny religion, from scratch alltså. Hur skulle ni då utforma den? Vilka grundläggande principer och ritualer skulle ingå? Trosartiklar? Hur skulle de "heliga" skrifterna se ut? Innehåll i stora drag? Skulle ni införa ett personligt Högsta väsen eller dyrka någon mer abstrakt princip, typ Förnuftet? En gud eller flera gudar?

Den här frågan grunnar jag på just nu, inspirerad av de franska revolutionärernas försök att konstruera en ny medborgarreligion från grunden i början av 1970-talet. Jag lovar att så småningom återkomma med mitt svar.

Inga kommentarer: